کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی تنها با 2000 قدم پیاده روی بیشتر در روز

افراد مبتلا به پیش دیابت یا مبتلا به عدم تحمل گلوکز با انجام اندکی پیاده روی بیشتر می توانند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را در خود 8 درصد کاهش دهند.

اختلال  تحمل گلوکز (IGT)پیش زمینه ی بروز دیابت نوع 2 است که تنها در آمریکا بیش از 79 میلیون نفر را درگیر کرده است. به گفته ی محققین  344 میلیون نفر در سراسر دنیا به دیابت مبتلا هستند و تا سال 2030 تعداد این افراد به 472 میلیون نفر خواهند رسید.

دکتر Thomasاز دانشگاه Leicesterدر انگستان به آنالیز داده های گردآوری شده از 9306 فرد بالغ در 40 کشور پرداخت. یافته های این تحقیق بزرگ در مجله ی  The Lancetمنتشر گردید. نتایج نشان می دهد انجام بیست دقیقه ورزش بیشتر با شدت متوسط نظیر پیاده روی، خطر حمله ی قلبی و سکته را تا 8 درصد کاهش میدهد.

 دکتر Yatesمی گوید: افراد مبتلا به IGTدرمعرض خطر بسیار زیادی برای بیماریهای  قلبی-عروقی هستند. مطالعات بسیاری نشان داده است انجام  فعالیت فیزیکی برای افراد مبتلا  به IGT  فواید  بسیاری دارد. در این تحقیق برای اولین بار بطور خاص بروی مدت زمان پیاده روی و تأثیر آن بر خطرات بیماریهای  قلبی، سکته و مرگ بر اثر بیماریهای  قلبی عروقی تمرکز شده است.

 سایر تحقیقات  بر اهمیت انجام ورزش منظم در حفظ سلامت قلبی  و به تأخیر انداختن ابتلا به دیابت تاکید کرده اند.

در این تحقیق اطلاعات گردآوری شده از 9306 فرد مبتلا به IGTو بیماریهای قلبی-عروقی یا حداقل دارای یک فاکتور خطر بیماری قلبی عروقی، آنالیز گردید. تمام شرکت کنندگان اطلاعاتی با هدف کاهش وزن، حذف یا کاهش چربی تغذیه ای و افزایش فعالیت  فیزیکی به 150 دقیقه در هفته دریافت کردند. محققین متوسط قدم هایی که هریک از شرکت کنندگان در روز برمی داشتند را در طول هفته ی اول تحقیق و مجدداً یکسال بعد از شروع تحقیق ثبت کردند.

 دانشمندان می گویند : شرکت کنندگانی که میزان انجام ورزش خود را طولانی تر کرده اند با 2000 قدم بیشتر در روز ، خطر ابتلا به بیماریهای  قلبی عروقی در آنها تا 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

آنها همچنین دریافتند افزایش هر 2000 قدم یا کاهش  میزان پیاده روی نسبت به آنچه  در ابتدای گزارش ثبت گردید سبب کاهش یا افزایش وقوع بیماریهای قلبی عروقی به  میزان 8 درصد می شود.

منبع: www.medicalnewstoday.com/articles/270470.php

مترجم: ماندانا فرخی نیا